8 december 2007

PMS en PMS naar CMYK: voorvertoning in CS3 via LAB of niet?



Zoals wellicht bekend laten bepaalde PMS Steunkleuren zich niet zomaar vertalen naar CMYK zonder een kleurverschuiving. De bekendste voorbeelden zijn PMS 021 (fel oranje) en PMS Reflex Blue (oftewel Navy blue). 

Wanneer je in InDesign CS3 deze kleuren als PMS aanmaakt en toekent aan een object, laat InDesign CS3 niet zomaar de juiste voorvertoning zien. Let op: een correcte voorvertoning is sowieso lastig van PMS steunkleuren maar wat je wel zou moeten kunnen zien is een verschil tussen de PMS variant en de naar CMYK omgezette variant.

In een document heb ik zowel de PMS 021 als Reflex Blue aangemaakt en ook heb ik de CMYK variant aangemaakt (PMS omzetten, daarna weer de PMS als steunkleur aanmaken).

Maar... je ziet geen enkel verschil tussen de PMS en CMYK op het beeldscherm... Proefkleuren aanzetten? Nog steeds geen verschil zichtbaar...  totdat je Voorvertoning overdruk aanzet! Nu zie je wel degelijk verschil. 

Het rare is nu: wanneer je nu Voorvertoning overdruk weer uitzet op je beeldscherm de verschillen zichtbaar blijven.

Het blijkt te maken te hebben met of je via inktbeheer hebt aangegeven of steunkleuren via LAB moet worden omgezet (de 'Photoshop manier') of via de PMS tabellen. Zet je via LAB aan, dan worden deze PMS kleuren onmiddellijk correct voorvertoond (zelf in je palet Stalen is dit verschil te zien!). Gebruik je de standaard PMS omzetting dan zul je minstens eenmaal Voorvertoning Overdruk aan moeten zetten om dezelfde weergave van dit soort PMS kleuren te zien op je beeldscherm.

Let wel op dat je via LAB omzetting niet de standaard CMYK waarden van de waaier krijgt! Zo wordt Pantone Yellow  C:0 M:3 Y:100 K:1 (!)
(zie ook pagina 217 en 429 in mijn boek)

1 opmerking:

Anoniem zei

Overigens krijg ik bij omzetting zonder LAB ook geen CMYK waarden die ik zou verwachten. (Yellow is dan 0/1/100/0).
In zijn algemeenheid lijken de CMYK waarden bij standaardomzetting absoluut niet op de waarden van b.v. de color bridge euro swatch waarden, wat ik zou verwachten.
Of ik mis iets of de omzetting CMYK levert zo altijd problemen op.