8 maart 2011

Snel werken in InDesign CS5: kolomopties in combinatie met Volgende stijl, GREP en Geneste stijlen: in één objectstijl





VOORAF: klik op de afbeeldingen om ze groter te bekijken!

Razendsnel werken met InDesign CS5? Een voorbeeld.
(Dit is een van de voorbeelden die tijdens mijn training InDesign Gevorderd aan de orde komen.)

Voor een reisigids (stramien bevat kopregel) met een interview heb ik alineastijlen aangemaakt voor de Kop en de Lead. Deze stijlen maken gebruik van de optie om tekst over meerdere kolommen te laten lopen in CS5.
Ik gebruik op de pagina één tekstkader dat is opgedeeld in drie kolommen.






Vervolgens heb ik tekenstijlen aangemaakt voor het begin van de vraag in het interview (MAG) en het begin van het antwoord van het interview SACH).



In de alineastijl Vraag heb ik aangegeven dat de volgende alineastijl moet zijn Antwoord. En bij de stijl Antwoord weer aangegeven dat de volgende stijl weer Vraag moet zijn. Zo wisselen ze elkaar af. Ook heb ik extra wit na de alineastijl voor het antwoord opgegeven zodat ik automatisch een witregel extra krijg.






In de alineastijlen Vraag en Antwoord heb ik geneste stijlen gemaakt die het begin van de vraag en het antwoord opmaken (Magenta kleur, kleinkapitaal respectievelijk. Cyaan kleur en kleinkapitaal via de tekenstijlen MAG en SACHS).






Omdat er ook acroniemen in de tekst voorkomen heb ik tevens een GREP-stijl aangemaakt die dat voor z'n rekening neemt. Alleen kan dit fout gaan in combinatie met MAG en daarom heb ik die uitgezonderd in de GREP uitdrukking:



Als ik de Kop en Lead heb opgemaakt selecteer alle overgebleven tekst onder de lead door Ctrl/Cmnd-Shift-End* te kiezen. Dit selecteert alle overgebleven tekst.
Nu klik ik met de rechtermuisknop(!) op de eerste stijl Vraag en kies de optie Vraag toepassen, dan Volgende stijl.
*Op Mac de schuine pijl naar beneden



Klaar! Met vraag/antwoord opgemaakt, acroniemen opgemaakt, alles in twee klikken!

Hoe snel dat kan zie je in het onderstaande filmpje:




Maar... het kan nog veel sneller!
Als je bij de alineastijl Kop als Volgende stijl Lead opgeeft en bij Lead als volgende stijl Vraag (zorg dat er geen witregels tussen de alina's staan, werk met wit voor/na) dan kun je alle stijlen in één keer toepassen.

Maar nog sneller: maak een objectstijl aan waarin je vastlegt dat het tekstkader in drie kolommen wordt opgedeeld; geef bij de objectstijl aan bij de optie Alineastijlen dat je Kop wilt gebruiken en vink de optie Volgende stijl Gebruiken aan.
Nu kun je in één klik op de objectstijl het hele kader vormgeven met alle (gensete) stijlen!



Hieronder in de film zie je het gebeuren:



2 opmerkingen:

MacMickey zei

Oh mooie tutorial Frans! Je zou bijna zeggen dat het ui t een "InDesign voor dummies" boek komt :P Laat niets te wensen over.

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

InDesign voor dummies???
Hmmm... weet niet wat ik daar van moet vinden...
Wat dacht je van 'Simpel en goed uitgelegd'?
:-)