16 maart 2011

Word naar InDesign met stijlen in CS5: bugs...?


De vraag wordt mij vaker gesteld: als ik een Word-bestand heb waarin ik stijlen gebruik, en ik plaats dat Word-bestand in InDesign CS5 met de importopties Stijlen behouden en InDesign stijldefinitie gebruiken, dan gaat het toch mis of er staat een plusje naast de naam van de stijl!

Er is iets eigenaardigs aan de hand inderdaad.

Ik heb een aantal dingetjes uitgeprobeerd en, in de Nederlandstalige versie van InDesign en alleen versie CS5 is de conclusie wanneer je een Word-bestand plaatst:


Is het Word-document bewaard als 'oud' doc-format met Word stijlen Normaal en Kop 1 en twee eigen aangemaakte stijlnamen: na plaatsen in CS5: stijlen hebben plusje en opmaak bij italic, bold fonts (niet stijl) blijft staan(!). Dit is niet een stijl Bold of Italic maar in Word is duidelijk het italic/bold font gekozen. Plusje (lokale opmaak die blijft staan) zit in taal , A&U en font;
Is het Word-document bewaard als als 'nieuw' docx-format en geplaatst in CS5: Stijlen Normaal en Kop 1 worden niet herkend en onder hun Engelse naam mee geïmporteerd (Normal, Header 1)!! De twee eigen stijlen in Word aangemaakt zijn oke.
Is het Word-document bewaard als 'nieuw' docx-format en gebruikt het Word-bestand alleen nieuwe zelf aangemaakte stijlen : Alles gaat goed bij plaatsen in InDesign CS5.
Conclusie: gebruik geen standaard stijlen van Word, maak eigen stijlen aan en bewaar als een docx!
Brr... tricky.
I smell a bug!

Geen opmerkingen: