5 juli 2011

Grijswaarden PDF: profiel

.
En?
Leuke lezing van Peter Maas over RGB?
Maar wat als je naar grijswaarden wil...


Op dit blog heb ik het al eens gehad over grijswaarden. Dat gaat helaas niet direct vanuit InDesign maar moet via Acrobat Pro. De reden is dat InDesign bij het maken van een PDF geen grijswaarden-profielen laat kiezen. Zo is dat nu eenmaal helaas.


Dat betekent dat je via Acrobat Pro een conversie kunt uitvoeren. Daar heb je wel een mooi profiel voor nodig. Standaard zijn er de dot gain profielen (10%, 20%) etc. maar er is ook een mooi profiel gebaseerd op Euroscale v2 (FOGRA37) maar dan grijs: ISOcoated_v2_grey1c_bas.ICC


Je kunt het profiel hier downloaden.


Installeer in de (Color Sync) map met profielen.
Exporteer je PDF volgend de gewenste standaard vanuit InDesign, open de PDF in Acrobat en kies Geavanceerd (versie X: Gereedschappen) > Afdrukproductie > Kleuren converteren (Tools > Print production > Convert Colours).
Kies nu het gedownloade profiel















11 opmerkingen:

walter bravenboer zei

Maar waarom niet gewoon via Preflight, Profiles en Convert to Grayscale? Zo doe ik het hier voor onze Nuvera..

André Mesker zei

Vreemd: waar ik het profiel ook neerzet, in Acrobat (9) krijg ik het niet te zien. :-S

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

>Maar waarom niet gewoon via Preflight, Profiles en Convert to Grayscale?

Tuurlijk, maar Tools laat de keuze objecten, afbeeldingen enz. Maar hier zet ik inderdaad het geheel om met een profiel en dat kan ook anders. Je kunt ook via een Postscript bestand naar grijs uiteraard direct vanuit InDesign maar ik vind zelf de hier genoemde optie wat eleganter met profiel.

>Vreemd: waar ik het profiel ook neerzet, in Acrobat (9) krijg ik het niet te zien. :-S

Oh, ik gebruik hier inderdaad Acrobat X maar het zou ook gewoon moeten verschijnen onder Acrobat 8 en 9...

André Mesker zei

In Photoshop krijg ik het profiel wel te zien. Ik heb ook een Newspaper grijsprofiel (ISOnewspaper26v4_gr.icc) en die krijg ik ook niet in Acrobat te zien. Bij Acrobat lijkt dus iets mis te gaan. Vraag me af wat hiervoor de oplossing is.

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

André, ook ISOnewspaper26v4_gr.icc is bij te zien in Acorbat X. Probeer het profiel eens te plaatsen in
Mac HD/Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles/Recommended

André Mesker zei

Ja, het werkt! Super! Ik had het profiel wel in Mac HD/Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles/ gezet maar had niet gedacht dat het wel zou werken als ik het in het mapje /Recommended zou zetten. Wel dus. Hartstikke bedankt voor de hulp Frans. :-)

Roel zei

Wat is nou precies het voordeel van dit profiel ten opzichte van dotgain 15% (wat gebruikelijk is voor gestreken papier)? Dotgain 20% is gebruikelijk voor ongestreken papier

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

Even en een knip/plak van de website:

ISOcoated_v2_grey1c_bas.ICC (4 KB)
Dieses ICC-Graustufenprofil basiert auf den Charakterisierungs-daten „FOGRA39L.txt“. Das Graustufenprofil (1c) ist somit passend zu ISOcoated_v2_bas.ICC:
- maximales Schwarz: 100%
- Weißpunkt entsprechend FOGRA39L für eine korrekte Papiersimulation

Roel zei

Richtig, genau, aber... waarom zou ik voor dit profiel kiezen ipv. standaard dotgains? Dat is me niet duidelijk.

F vd Geest DTP & Graphic Design zei

Voordeel: geen (nauwelijks) verschil in K tinten: een 20% K blijft 20% K wanneer je direct vanuit InDesign CS6 exporteert naar PDF via dit profiel, soms is dat gewenst.

erikdijk zei

Dag Frank, aan je laatste reactie te zien zou je vanuit ID CS6 een PDF met dit als doelprofiel moeten kunnen maken. Ik heb het icc-profiel in /Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles/Recommended gezet, maar het doelprofiel laat het niet zien.
Bestaat er geen export-setting vanuit de GWG-groep? Ik kan het niet vinden i.i.g.