15 januari 2012

Opeens andere weergave steunkleuren op scherm na upgrade?

.
Ik kreeg een mailtje een klant met het volgende probleem: na de overstap naar CS5.5 (vanaf CS3) werden de steunkleuren in sommige logos opeens anders op het scherm weergegeven in nieuwe documenten. Aan de logos zelf was niets veranderd.
Hoe kwam dat?

Uiteraard betekent een nieuwe InDesign versie weer het opnieuw instellen van de voorkeuren enzovoort.
En in CS3 was ooit onder Inktbeheer (uitklapmenu deelvenster Stalen) de optie Standaard Lab-waarden gebruiken voor steunkleuren aangezet (verstandige keuze!).
Maar bij het instellen van CS5.5 was deze optie niet aangezet (staat standaard namelijk niet aan) en dat resulteerde bij nieuwe documenten (bij sommige steunkleuren) in een andere weergave op het scherm door InDesign!






En, vergeet sowieso niet om bij 'lastige' steunkleuren (meer dan de basis CMYK inkten) de optie Voorvertoning overdruk aan te zetten! Dit geeft een simulatie van te verwachten kleurverschillen bij omzetting naar CMYK (op scherm zie je dan, met overdruk simuleren aan, de kleur dichter bij de CMYK drukkleuren).




Kortom, gebruik in InDesign de 'Illustrator'-instelling* Lab waarden maar check je inktbeheer hiervoor!







*In Illustrator kun je de instellingen bekijken in het uitklapmenu van het deelvenster Stalen en dan de optie Steunkleuren...
In mijn CS5.1 versie stond die op... CMYK ipv LAB!





.

1 opmerking:

Niek Venneker zei

Ik begrijp het verhaal op zich wel maar snap niet wat het voordeel van is van die Lab. Is alleen de voorvertoning op het scherm beter?

Ik merkte na het instellen van deze voorkeur dat mijn preflight-venster steeds waarschuwingen begon af te geven voor het gebruik van Lab-kleuren.
Ik merkte ook dat ik de instelling niet meer terug kon draaien!
Ik heb het 'opgelost' door bij de steunkleurinstellingen in het Preflight-profiel voor de voorgedefinieerde steunkleuren te kiezen voor 'Lab-waarden gebruiken'.