28 januari 2015

Updates voor InDesign CS6 en CC

.
Er zijn vandaag updates verschenen voor InDesign CS6 en CC. Niet voor CC 2014. Waarom niet voor CC 2014?
Wel, omdat er een nieuwe functie is toegevoegd aan de Creative Cloud die het mogelijk maakt documenten van de nieuwere versie InDesign CC 2014 te openen in CS6 en CC.

Uit de Tekst van Adobe zelf:

You can now receive and immediately open documents sent by anyone using a different version of InDesign CC without extra steps like manually exporting to IDML. Compatibility is built right in, ensuring that your documents always open just as you would expect. If you open a document created in a newer version of InDesign CC and click OK in the following message, InDesign CC uses a Creative Cloud service to convert the document to the InDesign CC version that you are running. InDesign CC then saves the converted document back to your computer.

"Huh? Maar dat kon je toch al door het document als IDML te bewaren?" hoor ik je denken. Inderdaad, maar het gaat om gebruikers die CC 2014 NIET zelf op hun computer hebben staan om te 'downsaven'!

Nu is er wel iets beperkends aan de hand: deze service is alleen voor abonnees op de Creative Cloud... Tja, als je die toch al hebt kun je net zo goed CC 2014 ernaast installeren om als IDMl te bewaren lijkt mij.

Eerlijk gezegd... ik zie de voordelen van deze 'nieuwe functie' eigenlijk niet zo. Eigenlijk helemaal niet...

Meer info hier:
http://helpx.adobe.com/indesign/release-note/indesign-cc-9-3-0-release-notes.html

Voor CS6 (toch nog bugfixes!):
http://helpx.adobe.com/indesign/release-note/indesign-cs6-8-1-0-release-notes.html




2 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

"I don't get this CS6 update". Adobe presteert het om volledig de plank mis slaan door deze geweldige ontwikkeling voor InDesign CS6 gebruikers zónder CC, alleen beschikbaar te stellen voor CC subscribers!
Ook via Adobe insiders heb ik begrepen dat de CS6 updates voor CS bezitters alleen Bugfixes bevatten. Deze ontwikkeling betreft een nieuwe feature, waardoor het alleen beschikbaar is in CS6 voor CC subscribers.

Bij deze concludeer ik, en wellicht velen met mij, dat mijn InDesign CS6 8.1 een mega bug heeft! Ben ik toch benieuwd of het zou helpen om 'en masse' bugreports in te dienen ;)

Het lijkt handig en efficiënt Cloudcomputing en Saas, maar het wordt voor mij minder duidelijk waar applicaties en gegevens zich feitelijk bevinden. Mijns inziens is het geen service gericht op het product maar een melkkoe, die de klant volledig afhankelijk maakt van de grillen vd leverancier.
Daarom koop liever een licentie/product dan dat ik een online toegang op een Cloud huur. Dat is voor mij de voornaamste reden dat ik voorlopig nog een 'diehard' 'oldschool' licentie houder blijf.

Blijft jammer dat Adobe zo omgaat met zijn licentiehouders.