4 februari 2016

Af- en aanspatiëren: alleen op de spaties

.
Deze  opmerking kwam weer eens naar boven, ik dacht dat het redelijk bekend was maar dat bleek toch niet zo te zijn:
"Ik wil graag alleen afspatiëren op de spaties, niet tussen de letters, maar InDesign kan dat niet"

Jawel hoor, dat kan InDesign wel degelijk. Alleen, je kunt dit niet in een invulveld of stijl opgeven. Geef je reeksspatiëring op in een stijl dan zal deze altijd op de gehele tekst worden toegepast, dus op elke 'witruimte': spaties en tussen de tekens.
Om alleen op de spaties af- of aan te spatiëren zul je de tekst moeten selecteren en deze sneltoetsen moeten gebruiken:

Mac:
Shift + Option + Cmd + \
Shift + Option + Cmd + delete

PC:
Shift + Option + Ctrl + \
Shift + Option + Ctrl + delete






1 opmerking:

Rombout zei

Ik heb Indesign te weinig gebruikt over de jaren. Dit is super handige tip!
Lang geleden heb ik TYpografie gestudeerd, alleen voor mijn werk heb ik het te weinig toegepast.
Klopt het dat de juiste volgorde is tracking en dan kerning is? Dus in Nederlandse termen, eerst reeks-spatiëren en dan afspatiëren. Ik weet het niet meer precies. Ik moest lang zoeken naar de Nederlandse termen, kon ze niet meer herinneren. Werk al 17 jaar met engelse versie omdat ik dit handiger vind met dingen opzoeken.