9 juli 2017

ME-versie in NL: van rechts naar links ('Arabisch') gratis.

.
Een tip voor heb die graag in de Nederlandse versie van InDesign werken maar toch moeten werken met documenten uit de zogenaamde 'ME-versie' van InDesign; maar ook een tip voor hen die nieuwe documenten willen gaan aanmaken met een 'van rechts naar links lezen' opmaak (zeg maar even kort door de bocht: Arabische talen).

Ga naar de Creative Cloud App op de Mac (bovenaan in de menubalk) of Windows (in de Tray onderaan) en kies Voorkeuren, Creative Cloud:



Zet nu de taal van de programma's op Engels met ME-ondersteuning:



Je kunt nu InDesign erbij(!) installeren in deze versie. Je 'oude' NL-versie blijft bestaan!





Wacht tot de installatie klaar is en ga meteen weer terug naar de voorkeuren van de CC-app en zet de taal weer terug op Nederlands.





Wanneer je nu InDesign start zul je zien dat de ME-ondersteuning gewoon aanwezig in je Nederlandse versie! De termen zijn vaak niet vertaald, maar 'who gives a damn' ;-)


















Je kunt nu nieuwe documenten starten in alle talen maar ook makkelijk(er) documenten uit de ME-versie gebruiken.
En dat gewoon zonder iets extra's te betalen ;-)

TIP:
Het kan zijn dat je je werkruimtes en voorkeuren kwijt bent omdat je nu nieuwe voorkeuren voor een ME-versie hebt, kopieer simpelweg de nl_NL voorkeuren van de 'oude' map (CC 2017 is nu versie 12) naar de ME-versie map met voorkeuren en alles staat weer zoals het was.







Geen opmerkingen: